Βασικός μεταβολισμός είναι ο αριθμός των θερμίδων που χρειάζεται ο ανθρώπινος οργανισμός σε κατάσταση ηρεμίας για ένα 24ωρο, ώστε να διατηρηθεί στη ζωή και να εκτελέσει βασικές διεργασίες (π.χ. αναπνοή, χτύπος καρδιάς, κυτταρικές λειτουργίες). Συμπεριλαμβανομένου της ηλικίας, του ύψους, του βάρους και της φυσικής δραστηριότητας, προκύπτει η εκτιμώμενη ενεργειακή κατανάλωση, δηλαδή ο αριθμός των θερμίδων που χρειαζόμαστε σε καθημερινή βάση.

Ο Βασικός Μεταβολισμός επηρεάζεται από πολλούς παράγοντες:

  • Ηλικία
  • Ύψος
  • Μυϊκή μάζα
  • Φύλο
  • Φυσική δραστηριότητα
  • Συχνότητα γευμάτων
  • Γενετικοί παράγοντες
  • Ποσοστό Λίπους
  • Θερμοκρασία σώματος / Υγεία
  • Αδένες / Ορμόνες

Μπορούμε άραγε να αυξήσουμε το μεταβολισμό μας;
Φυσικά και μπορούμε, ας δούμε λοιπόν πως μπορούμε να το επιτύχουμε:

1. Άσκηση

Ενσωματώστε στην  καθημερινότητά σας γύρω στα 30-45 λεπτά μέτριας έντασης άσκηση τις περισσότερες ημέρες της εβδομάδας. Άσκηση αποτελεί οτιδήποτε αυξάνει την κυκλοφορία του αίματος και σας κάνει να αισθάνεστε πιο ζεστός, όπως η κηπουρική, ο χορός, το περπάτημα, το ποδήλατο, το κολύμπι κτλ. Το κλειδί για να διατηρήσετε την κίνηση είναι να σας ευχαριστεί. Είναι σημαντικό να συνδυάζετε την αερόβια κίνηση με την αναερόβια (ασκήσεις αντίστασης).Έτσι βοηθάτε τον οργανισμό σας να «κάψει» λίπος, να αυξήσετε τη μυϊκή σας μάζα, και κατ’επέκταση να αυξήσετε το μεταβολισμό σας. Πέρα από τη συστηματική γυμναστική, είναι καλό ο οργανισμός μας να βρίσκεται σε μία εγρήγορση. Ανεβείτε σκάλες αντί να χρησιμοποιείται ασανσέρ. Πηγαίνετε στη δουλειά με τα πόδια ή τα μέσα μεταφοράς, αντί να χρησιμοποιείτε το αυτοκίνητο.

2. Κάντε μικρά και συχνά γεύματα
Τρώγοντας πρωινό, μεσημεριανό, βραδινό και 2 ενδιάμεσα σνακ (να έχουν διάρκεια μεταξύ τους 2-4 ώρες) βοηθάτε τον οργανισμό σας να κάνει καύσεις για τη διαδικασία της πέψης, ώστε να ενεργοποιείται ο μεταβολισμός σας.

3. Πιείτε νερό
Το σώμα μας αποτελείται από το λίπος και από το άλιπο σωματικό βάρος. Το άλιπο σωματικό βάρος είναι το νερό, η μυϊκή μάζα, τα οστά και τα όργανα του σώματος. Με την αύξηση του άλιπου σωματικού βάρους, αυξάνουμε και το βασικό μας μεταβολισμό.

4. Αντιμετωπίστε το φαινόμενο γιο-γιο και τις «στερητικές» δίαιτες

Τι είναι αυτό;

 Το φαινόμενο γιο-γιο, γνωστό και ως 'ανακύκλωση' του βάρους, αφορά την απώλεια κιλών και τη σταδιακή επανάκτησή τους. Αυτές οι αυξομειώσεις του βάρους μπορεί να είναι μικρές – της τάξης των 3-5 κιλών κάθε φορά – αλλά και μεγαλύτερες π.χ., της τάξεως των δέκα ή και περισσότερων κιλών.

Στην τελευταία περίπτωση οι επαναλαμβανόμενες αυξομειώσεις του βάρους επιδρούν αρνητικά, όχι μόνο στην ψυχική διάθεση, αλλά και στην υγεία.

Πώς προκαλείται ;

Η λανθασμένη επιλογή δίαιτας είναι ο πρώτος και ίσως ο κυριότερος λόγος για την εμφάνιση του φαινομένου γιο-γιο. Η αυξομείωση του σωματικού βάρους εμφανίζεται κυρίως όταν η δίαιτα αποσκοπεί στο γρήγορο αδυνάτισμα, είναι στερητική και πολύ αυστηρή. Οι διαιτολόγοι τονίζουν ότι η ταχεία απώλεια βάρους, μας καθιστά πιο επιρρεπείς στη γρήγορη επαναπρόσληψή του.

Γιατί όμως συμβαίνει αυτό;

Επειδή, όπως εξηγούν οι ειδικοί, όταν χάνουμε γρήγορα κιλά (περισσότερο από ένα κιλό την εβδομάδα), τότε το μεγαλύτερο 'θύμα' της απώλειας βάρους είναι ο μυϊκός ιστός καθώς και τα υγρά. Όσο πιο γρήγορα αδυνατίζουμε, τόσο περισσότερο μυϊκό ιστό χάνουμε. Αντιθέτως, σ’ αυτές τις περιπτώσεις η απώλεια του λίπους είναι μικρότερη του 70%.

Ο μυϊκός ιστός είναι απαραίτητος για τη διατήρηση του βασικού μεταβολικού ρυθμού (δηλαδή των θερμίδων που καίμε σε ηρεμία για τη λειτουργία του οργανισμού μας). Όσο πιο ατροφικοί οι μύες, τόσο λιγότερες και οι θερμίδες που καίμε σε ηρεμία. Εφόσον, λοιπόν, μειώνονται οι καύσεις του οργανισμού δυσχεραίνει η διατήρηση του βάρους και αυξάνονται οι πιθανότητες επαναπρόσληψης των χαμένων κιλών.

Επιπλέον, οι «στερητικές δίαιτες» υπονομεύουν την προσπάθεια διατήρησης του βάρους και με έναν ακόμη τρόπο. Ακριβώς επειδή είναι αυστηρές δίαιτες, μετά την ολοκλήρωσή τους έχουμε πλέον εντονότατη την επιθυμία να φάμε ότι μας 'απαγορεύτηκε' κατά τη διάρκειά τους. Το στερητικό σύνδρομο, που δημιουργείται, μας στρέφει στην αυξημένη κατανάλωση τροφίμων, ιδιαίτερα όσων είναι πλούσιων σε θερμίδες και λιπαρά, με αποτέλεσμα γρήγορα να ξαναπαίρνουμε το χαμένο βάρος.

Γιατί το φαινομένο γιο-γιο δυσκολεύει την επόμενη δίαιτα;

Όταν ξαναπαίρνουμε τα κιλά που χάσαμε μετά από μια 'δίαιτα –αστραπή' μπορεί η ζυγαριά να μας δείχνει και πάλι π.χ., δέκα κιλά βαρύτερους, αλλά με μια σημαντική διαφορά: με περισσότερο λίπος (ενώ π.χ., χάσαμε έξι κιλά λίπους και τέσσερα κιλά υγρών και μυϊκού ιστού, τώρα 'πήραμε' πάνω από 7 κιλά λίπους!). Όπως εξηγούν οι ειδικοί, όταν το βάρος επανακτάται, ο οργανισμός τείνει να αποθηκεύσει μεγαλύτερη ποσότητα λίπους από όση έχασε αρχικά. Με άλλα λόγια, αλλάζει η σύσταση του βάρους.

Κατά συνέπεια, κάθε φορά που επανακτούμε το χαμένο μας βάρος, αυξάνεται και το ποσοστό λίπους στο σώμα μας. Μάλιστα, σύμφωνα με έρευνες φαίνεται ότι αυξάνεται περισσότερο το λίπος στην περιοχή της κοιλιάς, γεγονός που σχετίζεται και με μεγαλύτερο κίνδυνο εμφάνισης καρδιοπαθειών και διαβήτη. Αυτό το φαινόμενο δυσχεραίνει κάθε επόμενη προσπάθεια να αδυνατίσουμε αποτελεσματικά, επειδή το λίπος καίγεται με πολύ αργό ρυθμό.

5. Ελέγξτε το θυρεοειδή σας
Είναι σκόπιμο να κάνουμε γενικές εξετάσεις και να ελέγχουμε τις θυρεοειδικές ορμόνες 1 φορά το χρόνο. Ο υποθυρεοειδισμός ευθύνεται για μειωμένες καύσεις του μεταβολισμού και παχυσαρκία, όταν δεν είναι σωστά ρυθμισμένος.

6. Τροφές που αυξάνουν το μεταβολισμό

  • Καφές: Η καφεΐνη που περιέχει, φαίνεται ότι αυξάνει στιγμιαία την καύση των θερμίδων και ενισχύει το. Με μέτρο όμως η κατανάλωσή του(έως 3 φλιτζάνια την ημέρα για υγιή άτομα).
  • Πράσινο τσάι: Έχει την ανάλογη ιδιότητα με τον καφέ, διότι περιέχει και αυτό καφεΐνη καθώς και κατεχίνες που διεγείρουν το μεταβολισμό και αυξάνουν την κινητοποίηση του λίπους, δηλαδή την λιπόλυση.
  • Καυτερές πιπεριές: Με την κατανάλωση τους υπάρχει προσωρινή αύξηση των καύσεων, διότι περιέχει μία ουσία που αυξάνει την έκκριση αδρεναλίνης. Με προσοχή όμως η κατανάλωση τους από άτομα που αντιμετωπίζουν γαστρεντερικά προβλήματα.

Εν κατακλείδι, δεν υπάρχουν «μαγικές» τροφές ή χάπια για να επιτύχουμε αύξηση του μεταβολισμού. Συνδυασμός άσκησης και σωστών διατροφικών συνηθειών είναι το μυστικό.

MenClinic
Εξειδικευμένη κλινική, με ιατρικό εξοπλίσμο τελευταίας τεχνολογίας, που καλύπτει τις ανάγκες του συγχρόνου άντρα.

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

  • Λ. Μεσογείων 170, 1ος Όροφος, Χολαργός
  • 210 6533 586

ΩΡΕΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ

  • Δευτέρα 10:00 - 21:00
  • Τρίτη 10:00 - 21:00
  • Τετάρτη 10:00 - 21:00
  • Πέμπτη 10:00 - 21:00
  • Παρασκευή 10:00 - 21:00
  • Σάββατο Κλειστά
  • Κυριακή Κλειστά

Θέλετε να έχετε μια όμορφη εμπειρία πλοήγησης στην ιστοσελίδα μας; Πολιτική Απορρήτου